ČÁRY MÁRY s oleji. Co, jak a čím NAOLEJOVAT, aby tělo vytěžilo maximum?

v GASTROLIFESTYLE

V kuchyni je používáme naprosto běžně k dochucení čerstvých salátů nebo jako zdravější variantu na smažení. Rostlinné oleje jsou skvělé nejen na vaření, ale dokážou zkrotit i lecjaký zdravotní problém.  Tak třeba sezamový je dobrý na žaludek, lněný mírní migrénu a meruňkový chrání před rakovinou. Seznamte se s olejovou alchymií.

Na zdravotní neduhy je nejlepší používat oleje lisované za studena, tedy panenské. To znamená, že se plody nebo semínka nezpracovávají tepelně a díky tomu v nich zůstanou všechny vitaminy a minerální látky. Olej se z plodů nebo semen jednoduše vymačkává jen pod tlakem. Jaký druh oleje si na konkrétní problém naordinovat do své stravy?

Sezamový na zažívání

Pokud vás trápí zažívání, ať už žaludek nebo žlučník, úlevu přinese sezamový olej. Stačí jedna polévková lžíce denně. Můžete ji spolknout jen tak nebo si olej přimíchat do salátu, rýže či do brambor. Sezam podporuje tvorbu žluče a tím i trávení, léčí játra a snižuje i hladinu cukru v krvi.

Lněný na migrénu

Urputné bolesti hlavy tlumí olej z lněných semínek. Při potížích si naordinujte plnou lžíci a vypijte sklenici obyčejné vody. Lněný olej uleví i od bolestí revmatických, menstruačních. Hojí i lupénku a ulevuje astmatikům.

A už jste četli tohle?  Útok na BACILY i ŠPEKY? Pomůže pěkně zostra KOŘENIT!

Konopný na „hercnu“

Snižuje špatný cholesterol v krvi a tím čistí a chrání cévy i srdce. Kromě toho zlepšuje trávení, pomáhá regenerovat ekzematickou pokožku. V poslední době se zkoumají i účinky konopí v prevenci proti rakovině. Dopřávat si jej můžete v salátech, přimíchaný do jogurtu nebo příloh.

Dýňový na prostatu

Dýňový olej zajistí správnou funkci prostaty, výrazně pomáhá mírnit bolest při močení a díky vysokému obsahu zinku i posiluje imunitu. Dýňový olej si kupte i v případě, že potřebujete snížit cholesterol v krvi.

Meruňkový chrání buňky

Olej lisovaný za studena z jader meruňkových pecek chrání buňky a dokáže prý brzdit rozvoj rakovinného bujení. Obsahuje vitaminy řady B, především vitamin B15, B17 a B19, které žádný jiný olej neobsahuje. Pomáhá také při nespavosti, regeneruje játra a upravuje trávení.

Sójový na cukrovku

Sójový olej neobsahuje žádné cukry a je plný minerálů. Proto je vhodný hlavně pro cukrovkáře. Je také jedním z nejlepších přírodních prostředků na léčbu aterosklerózy. Podává se při nervových onemocněních a na povzbuzení paměti.

Dobrý versus špatný tuk

Jak je to s konzumací tuků? Rozhodně bychom je neměli ze stravy vypouštět! Měly by tvořit zhruba 35 % z našeho denního energetického příjmu. Dvě třetiny z toho příjmu by měly pokrýt dobré tuky (převážně rostlinného původu) a jednu třetinu pak ty „špatné“ tuky (většinou živočišného původu).

  • Nasycené mastné kyseliny („špatné tuky“) jsou součástí tuků živočišného i rostlinného původu a při zvýšené konzumací negativně působí na lidské zdraví. „Zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, a tím i riziko srdečně cévních onemocnění. Vyskytují se v tucích tužší konzistence, např. v sádle, kokosovém a palmovém tuku, apod., dále v uzeninách, tučném masu, mléčných výrobcích, také v dortech, polevách a náhražkách čokolád,“ uvádí nutriční specialistka ze Světa zdraví Nikola Lesková.
  • Nenasycené mastné kyseliny („dobré tuky“) jsou součástí tuků rostlinného původu. „Pomáhají udržovat správnou hladinu cholesterolu v krvi a podporují správný růst a vývoj dětí, snižují také riziko oběhových onemocnění. Najdete v kvalitních rostlinných olejích, rybách, oříšcích apod.,“ dodává odbornice na výživu.
A už jste četli tohle?  Co jíst U VODY nebo na fesťáku? Je menší zlo LANGOŠ, BURGER nebo SMAŽÁK?