CEREÁLIE k snídani? Může to být BOMBA plná cukru

v GASTROLIFESTYLE

Nasypat k snídani hostům v hotelové restauraci, sobě nebo dětem misku cereálií, je dnes oblíbený způsob, jak odstartovat den. Pokud si ale myslíte, že jedete na zdravé vlně, pak budete nepříjemně překvapeni. Nezávislé testy totiž prokleply složení 28 těchto výrobků a dvaadvacet z nich bylo samý cukr!

Tohle zjištění byste nejspíš nečekali. Spotřebitelská organizace dTest srovnala složení 28 snídaňových cereálií s ohledem na množství cukrů, tuků, vlákniny či přidaných vitamínů. U dvaadvaceti z nich tvořil podíl cukru více než pětinu. Zatímco spotřeba těchto výrobků rok od roku stoupá, málokdo pečlivě zkoumá jejich složení. Namísto toho si mnozí z nás dopřávají poctivou ranní dávku cukru. S obsahem žádoucích složek, jako je třeba vláknina nebo bílkoviny, už je to však horší. Pokud si tak ráno někdo sype do misky snídaňové cereálie v dobré víře ve zdravý start dne, ve většině případů se mýlí.

„Srovnali jsme české i zahraniční produkty a nezapomněli jsme ani na privátní značky obchodních řetězců. Celý výběr jsme doplnili třemi výrobky zakoupenými v Německu. Zajímalo nás hlavně to, zda první místa obsadí produkty prezentující se jako zdravější, a teprve za nimi se octnou oblíbené kakaovo-čokoládové cereálie. Předmětem našeho zkoumání byly uvedené výživové údaje, složení a také certifikace produktů,“ vysvětluje Hana Hoffmannová ze společnosti dTest.

A už jste četli tohle?  UŽ JE ZASE TADY: Medvědí česnek – na talíři pochoutka, pro viry ZABIJÁK

Největší cukrová bomba?

S ohledem na to, že se cereálie prezentují jako zdravá snídaně a kromě toho jsou často nabízeny i dětem, bylo nemilým překvapením množství cukru, které dTest na etiketách objevil, a to i u zdravěji se tvářících variant.

Jako největší „cukrová bomba“ se ukázaly mušličky Bona Vita Choco Shells s 38 gramy cukru ve 100 gramech výrobku. O něco lépe – s 33 gramy cukru/100 g – dopadly Bona Vita Čtyřlístek Obilné čtyřlístky s kakaem. Naopak nejnižší obsah cukru byl uveden u Organic Bio Rye Flakes od lotyšské společnosti Milzu! Světová zdravotnická organizace doporučuje denně zkonzumovat nejvýše 25 gramů přidaného cukru, což je zhruba 6 čajových lžiček. Pokud je dlouhodobý příjem cukru vyšší, hrozí řada zdravotních rizik od obezity a cukrovky přes inzulinovou rezistenci až po metabolický syndrom.

„V seznamu použitých surovin se často může cukr ukrývat i pod jinými názvy, jako je například fruktóza, glukóza, maltodextrin či glukózo-fruktózový sirup. Směrodatná je proto hodnota celkového obsaženého cukru v tabulce výživových hodnot,“ dodává Hana Hoffmannová.

A už jste četli tohle?  Hvězdy MICHELIN? Díky, nechci. Příběh kuchařského PANKÁČE, který vrátil cenu snů

Vlákniny a bílkovin poskrovnu

Od snídaňových cereálií spotřebitel často očekává alespoň nějaký obsah vlákniny, která je pro lidský organismus prospěšná. Na etiketách srovnávaných výrobků však kontroloři dTestu na nijak zásadní množství vlákniny nenarazili, přestože obal na její obsah často upozorňoval. Vyzdvihnout lze výrobek Bona Vita Dobrá vláknina, který obsahoval nejvíce vlákniny, konkrétně čtvrtinový podíl. Při výběru je dobré poohlížet se také po obsahu bílkovin. Ty v těle člověka sehrávají klíčovou roli a mimo jiné přispívají k pocitu sytosti. Na etiketách srovnávaných cereálií dTest mnoho bílkovin nenašel, obecně se ale doporučuje vybrat produkt, který obsahuje alespoň 10 gramů ve 100 gramech.

Čím víc kakaa, tím lépe!

Samostatnou kapitolu představují cereálie s čokoládovou nebo kakaovou příchutí, a to zejména pro jejich oblíbenost u dětí. V tomto případě sTest doporučuje sledovat obsah kakaa – čím je jeho podíl vyšší, tím lépe. U srovnávaných výrobků si nejlépe vedly Čoko mušličky z Penny a hvězdičky Star Wars od Kellog´s s devíti procenty kakaa. Toužíte-li po ránu po prospěšnější snídani, lze to vyřešit vlastními silami, jak podotýká specialistka na zdravotní prevenci a výživu PharmDr. Margit Slimáková: „Raději než snídaňové cereálie bych volila vařenou jáhlovou nebo rýžovou kaši, kterou jde na talíři posypat kvalitní čokoládou.“ Pokud si tedy rádi snídaňové cereálie dopřáváte, nenechte se zlákat přední stranou obalu a raději se pečlivě zaměřte na celkové složení produktu. Čím je složení kratší, tím lépe.

A už jste četli tohle?  Co jíst U VODY nebo na fesťáku? Je menší zlo LANGOŠ, BURGER nebo SMAŽÁK?