CHOLESTEROLOVÁ SCHOVKA. Kde byste tohoto nepřítele NEČEKALI?

v GASTROLIFESTYLE

Zlý cholesterol coby strašák na cévy a srdce obvykle hledáme v potravinách jako tučné vepřové, vejce, škvarky, uzeniny a další. Najdeme ho ale také v produktech, od kterých byste to vážně nečekali. Kde se ještě schovává cholesterol?

Patříte k těm, kdo si musí pozorně hlídat hladinu cholesterolu? Pak se musíte vyhýbat nejen zabíjačkovým pochoutkám, bůčku či dobrotám z vajec, ale možná překvapivě i potravinám, které obsahují vysoké množství cukru a škrobu. Právě jejich příjem má totiž na hladinu cholesterolu největší dopad.

Pozor na bramborovou kaši

Samotné brambory neznamenají pro zdraví nic nebezpečného. Jsou naopak bohaté na vitaminy a draslík. Pomáhají udržet krevní tlak v normálu a vyhnout se riziku kardiovaskulárních onemocnění. „Pokud ale do brambor přidáte větší množství másla, mléka či smetany, zvýšíte míru nasycených tuků ve své stravě, což vede k vyššímu příjmu cholesterolu. Když už se přece jen pro bramborovou kaši rozhodnete, nahraďte máslo olivovým olejem a používejte výhradně nízkotučné mléko,“ vysvětlují odborníci na výživu.

Jogurtová past

Máte rádi jogurty? Pak v případě konzumace těch plnotučných buďte střídmí. Ty obsahují velké množství nasycených tuků, zatímco ty nízkotučné nikoliv. Dávejte si však pozor i na některé „light“ výrobky, ty mají více cukru než původní potravina plnotučná. Proto při výběru jogurtu pečlivě čtěte etikety.

A už jste četli tohle?  POTRAVINOVÝ ŠTÍT proti nemocem? Pět porcí ovoce a zeleniny DENNĚ

Škodit umí i popcorn

Pražená kukuřice žádné nebezpečí neznamená. Na co si však musíte dát pozor, jsou dochucovadla v různých variantách tohoto produktu. Rozpuštěné máslo, sůl, cukr, karamel, to vše přispívá k vysoké hladině cholesterolu. „Pokud si chcete zdravě zamlsat, přidejte ke kukuřičným pukancům raději olivový olej, skořici, malé množství hořké čokolády nebo chilli,“ radí odbornice.

Zrádce jménem káva

Hladinu cholesterolu zvyšuje i častá konzumace oblíbených teplých nápojů, jako je káva latté, cappuccino, frappé, horká čokoláda. Obsahují totiž vysoké množství nasycených tuků a cukrů. Zdravější variantou na povzbuzení je proto čaj nebo káva s nízkotučným či sójovým mlékem.

Kdy cholesterol pomáhá?

Cholesterol může ubližovat, ale pro organismus je zároveň nepostradatelný. Z něj se „vyrábějí“ pohlavní hormony, hormony nadledvinek, vitamin D a žluč. Potřebují ho i nervová spojení a neobejdou se bez něj ani obaly nervových vláken, které mnohonásobně urychlují nervové signály. „Cholesterol není nutné přijímat žádný. Sama si jej dokáží vyrobit naše játra. Ne vždy ho ale produkují správné množství, což je také obvyklou příčinou jeho zvýšené hladiny v krvi. Potkáte dokonce řadu veganů, kteří nepřijímají prakticky žádný cholesterol, a přitom ho mají stále nadbytek,“ říká lékařka Tereza Kopecká ze společnosti MeDitorial.