Když kosa udeří, zahřeje vás TOHLE JÍDLO!

v GASTROLIFESTYLE

Pokud patříte mezi věčné studenonožce, na které nefunguje ani sebetlustší vrstva oblečení, vsaďte si na gastronomii. Už naši předkové dobře věděli, které potraviny je dobré jíst v zimě kvůli hřejivosti a které v létě. A protože v těchto dnes řádí venku kosa kosatá, představíme vám lahůdky výhřevné. Vše začíná u zázvoru…

Zázvor je osvědčeným prostředkem proti nachlazení, zároveň ale umí pomoci i s teplem. „Štiplavě ostrou chutí zázvoru můžete buď dochucovat jídla, nebo si uvařit zázvorový čaj, jehož účinky můžete podpořit přírodním antibiotikem – medem. Když do čaje přidáte i pár kapek citronu, získáte ideální zahřívací nápoj obohacený o vitamin C,“ doporučuje Alena Přídová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Další nápoj, který tělo prohřeje, je obyčejná voda vytemperovaná na běžnou pokojovou teplotu – ale ozvláštněná špetkou skořice a plátky pomeranče. Tento nápoj je naprosto ideální, doplní potřebné denní množství tekutin, skořice vás zahřeje a navíc díky své sladké chuti a vůni uspokojí i psychiku. Pomeranč zase doplní potřebný vitamin C.

Pojďme si to okořenit

Kořením se silně hřejivými účinky jsou chilli, kurkuma, kari, pepř, badyán, hřebíček a kmín. Můžete s nimi dochucovat pokrmy, ale sluší jim to i jako přísadě do nápoje. „V našich končinách není zvykem pít teplou vodu dochucenou kořením, ale zkuste to. Uvidíte, že se skutečně vnitřně prohřejete, hydratujete a pomůžete také své peristaltice,“ poznamenává odbornice na výživu. Pozor však na kávu, alkohol a jiné povzbuzující nápoje. I když první pocit může být zahřátí, pravdou je, že vás tyto nápoje budou paradoxně dehydratovat a vyčerpávat.

A už jste četli tohle?  Ach, ty OLIVÁČE! Které značky NEPROŠLY kontrolou inspektorů?

Vstávejte s pohankou

Ideální snídaní v zimě jsou instantní obilninové kaše bez přidaného cukru a soli. „Nejsilnější zahřívací účinky mají jáhly a pohanka. Kaši stačí zalít ohřátou vodou a dochutit třeba ovocem, oříšky nebo semínky. Vhodné jsou také goji, které díky své sladké chuti uspokojí i ty nejmlsnější jazýčky,“ doporučuje poradkyně na výživu.

Stará dobrá zelenina

I k zimě patří zelenina, vše ale záleží na výběru. Zahřívací účinky mezi bylinkami mají česnek, cibule a pažitka. Ze zeleniny (lilek, rajčata, paprika atd.) můžete připravit pyré – poduste na kapce kvalitního oleje nebo napařte v páře a přidejte špetku některého ze zahřívacích koření.

Ovoce z tuzemska

Co se ovoce týče, je to asi největší oříšek zejména v zimě a v brzkém jaru, kdy je toho lokálního jako šafránu. Ne každý fandí exotickému ovoci a ne každý dobře tráví syrové ovoce. „Mé doporučení je takové, čím pestřeji budete jíst, tím lépe pro sebe uděláte. Například typické české ovoce jako jablko, hrušku nebo švestky můžete povařit a dochutit skořicí, badyánem nebo chilli. Stačí špetka a uvidíte, jak vám za to vaše tělo poděkuje,“ radí odbornice s tím, že ani konzumace silně zahřívacích potravin se nemá přehánět. Mohl by vás bolet žaludek a začít zbytečně praskat žilky.