Od chvíle, kdy sjela první Kofola z výrobní linky, uplynulo 27. března letošního roku 60 let. Tradiční československá značka si svou nezaměnitelnou chutí získala již několik generací konzumentů a originální komunikací na vlně lásky odolala tlaku západních značek.
Příběh Kofoly se začal psát v roce 1959. Tehdy po dvou letech bádání přišel tým doc. Zdeňka Blažka, CSc. na tu správnou magickou formuli sirupu KOFO, kterou dodnes tvoří čtrnáct bylinných a ovocných látek doplněných o kofein.
Zrodila se rocková hvězda
Slavný 27. březen roku 1960, kdy sjela z výrobní linky první láhev Kofoly, je považován za start její veleúspěšné kariéry. Spotřeba Kofoly po celá šedesátá léta rostla tak, že Československu dokonce došly byliny a muselo si pro ně jezdit do zahraničí. V roce 1970 dosáhla tradiční československá značka statusu rockové hvězdy s roční produkcí 180 milionů litrů. Se Sametovou revolucí však přišly těžké časy. Na trhu se objevily značky, o kterých Češi a Slováci dříve jenom snili… Kofola tenkrát změnila několikrát majitele a čekala na někoho, kdo o ní bude pečovat s opravdovou láskou.
Naděje svitla v Krnově
Řek Kostas Samaras do tehdejšího Československa přišel v osmi letech, když prchal před občanskou válkou v Řecku. Válka jeho rodinu rozdělila, v Československu zůstal jen s bratrem a sestrou, proto dětství prožil v dětském domově. Po roce 1989 se Kostas pustil do podnikání. V roce 1993 koupil malou sodovkárnu v Krnově, kde později se svou rodinou znovu nastartoval novou zlatou éru Kofoly.
Sázka na lásku
Kofola oslovuje generace nejen nezaměnitelnou chutí, ale i originální komunikací. Ta, jak tvrdí společnost, stojí na jedné z hlavních složek kofolího DNA – na lásce. Otiskla se nejen do klíčového sloganu „Když ji miluješ, není co řešit…“, který funguje v ČR i na Slovensku od roku 2001, ale i do mnoha láskyplných příběhů (od úsměvné nudapláže, přes tichou poštu na přeplněném nádraží až po dechberoucí Kofolásky).
V roce 2003 se napříč obrazovkami poprvé proběhlo ikonické vánoční prasátko, které se stalo symbolem příchodu československých Vánoc. V roce 2014 se Kofola nesmazatelně zapsala do marketingové historie další výraznou kampaní – na televizních obrazovkách a sociálních sítích se zjevil šišlající pes Ftefan. Kofola díky němu zaznamenala fenomenálních 28 mil. shlédnutí.
Už nejen Kofola
Kofola dnes není jen Kofola… Tradiční československá značka dala jméno celé společnosti Kofola, která dnes zaměstnává téměř 2000 lidí. Pod její křídla patří výrobce bylinných směsí a čajů LEROS, ale například i čerstvé šťávy UGO. Se značkou Jupí vtrhla na sirupový trh, oživila značku pramenité vody Rajec, která pochází ze slovenské přírody Rajecké doliny. Právě tam Kofola nyní usiluje spolu s místními zemědělci o to, aby se celá oblast stala BIO certifikovanou lokalitou pro volný sběr bylin.
Společnost o sobě v poslední době dala vědět také díky pomoci během koronavirové epidemie. Spustila iniciativu #zlasky, v rámci které vybavila pitným režimem zdravotníky, záchranáře v první linii, ale i nejvíce ohrožené seniory.
Zdroj a foto: Kofola.cz