Není SMOOTHIE jako smoothie: Jak si jej správně UMIXOVAT?

v GASTROLIFESTYLE

Jahody se špenátem, celer s broskví, okurka s pažitkou? Jdou tyhle kombinace vůbec dohromady? V případě koktejlu smoothie, který je hitem dietářů i vyznavačů zdravého stravování, prý ano. Ale pozor! Ovoce a zeleninu je třeba mixovat podle pravidel, jinak může tenhle zázračný nápoj i uškodit.

Smoothie je velmi oblíbený mixovaný nápoj, jehož základem je ovoce a zelenina nebo kombinace obojího. V ideálním případě neobsahuje přidaný cukr, umělá sladidla ani konzervanty. Zatímco džusy se vyrábějí z ovocných nebo zeleninových extraktů, smoothie se mixuje z čerstvých surovin a obsahuje celé kusy ovoce nebo zeleniny.

„Oproti běžnému džusu obsahuje smoothie méně vody a spíše než o nápoj na žízeň se jedná o zdravou svačinu, která dokáže i zasytit. Kromě toho umí osvěžit i zahřát a vyrovnat hladinu krevního cukru. Ideální je zařadit smoothie jako pokrm mezi hlavními jídly. Kromě ovoce a zeleniny můžete přidat také chia semínka, která navozují pocit nasycenosti a hodí se při shazování přebytečných kil. Pro lepší sytící efekt je možné k smoothie přidat také polotučný tvaroh nebo bílý jogurt,“ radí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse s tím, že ovoce je ke svačině ideální jak vcelku, tak v podobě smoothie.

„Při přípravě sahejte spíše po sezónních potravinách. Dbejte na pestrost a nebojte se smoothie konzumovat celoročně. Nic se ale nemá přehánět, takže si rozmixujte jen tolik ovoce, kolik byste normálně byli schopní sníst,“ doporučuje výživová specialistka.

A už jste četli tohle?  MODERÁTORKA Lucie Křížková: V KONDICI ji drží GASTRO rituál

Na surovinách záleží

Pokud má smoothie tělu prospět, záleží na tom, jaké suroviny na přípravu použijeme. „Doporučovala bych chemicky neošetřené plody. Získáte tak nejen vitaminy a minerály, ale také množství vlákniny, čímž chráníte střeva a zlepšujete trávení. Ovoce je plné antioxidantů, pokud budete do smoothie používat i zelené listy, dodá vám to energii. Nebo si můžete připravit zklidňující smoothie na večer například s levandulí. Variant je nepřeberné množství,“ doplňuje odbornice na výživu.

Hlavně nepřekombinovat!

Je známo, že ovoce je samo o sobě rychle stravitelné. Problém nastane tehdy, pokud se potká s něčím takzvaně pomalejším. Zpomalí to proces kvašení, což se projevuje nepříjemným nadýmáním a plynatostí. Jak se tomu vyhnout? „Důležité je nemíchat zbytečně moc ingrediencí, spíš vytvořit různé varianty,“ připomíná odbornice. Ideální kombinace je jakýkoliv jeden druh ovoce a k němu přimixovat zelené lupení (listy pampelišek, kopřiv, máty, jitrocele, řebříčku, nať petrželky, pažitka, kopr…) nebo řapíkatý celer.

Jak si tedy připravit smoothie, aby bylo nutričně hodnotné a vyvážené? „Samozřejmě záleží, jak ho chcete využít. Můžete si ho připravit na snídani, když do něj kromě ovoce a zeleniny přidáte například ořechy nebo chia semínka. Můžete použít i rostlinné mléko. Nebo to může být výtečná varianta svačin, ale i celodenní detox,“ dodává Věra Burešová.

A už jste četli tohle?  Felix Slováček: Jemně KRVAVÉMU BIFTEKU nikdy neodolá

Borůvkový detox

Borůvky jsou výborné na podporu trávení a díky obsahu flavonoidů také na detoxikaci. Navíc pomáhají žilnímu systému. Hodí se skvěle pro každého, kdo trpí na křečové žíly. Avokádo je bohaté na zdravé tuky. Chia semínka jsou silný antioxidant, kvalitní zdroj bílkovin, mají výrazný sytící efekt bez navyšování energie, obsahují velké množství hořčíku, železa, draslíku, zinku a prospívají správné funkci metabolismu i nervového systému.

Jak na to? Pro přípravu borůvkového smoothie stačí rozmixovat borůvky, špenát, kousek avokáda pro zjemnění a poté přidat chia semínka. Poměr jednotlivých surovin záleží na vašich chuťových preferencích.

Obyčejná mrkev, neobyčejné účinky

Mrkev se může zdát jako obyčejná a vlastně ničím zvláštní zelenina. Přitom je pro náš organismus velmi přínosná. Obsahuje spoustu vitaminů a minerálních látek. Obsažený betakaroten působí dobře na krásu, dodává lesk vlasům, vyhlazuje kůži a podporuje dobré opálení. Poslední dobou také často bývají zmiňovány účinky mrkve v prevenci proti rakovině.

Jak na to? Smoothie umixujte ze 6 dílů mrkve, 4 dílů ananasu, 4 dílů okurky a 3 dílů červené řepy. Kromě toho, že to bude mňamka, prospějete také svému zdraví.

A už jste četli tohle?  Český BASKET míří na MS: Jaká je alchymie jejich STRAVOVÁNÍ? Chyba může zavinit i DOPINGOVÝ průšvih

Tip: Pro lepší využití vitamínů ze zeleniny, můžete přidat několik kapek olivového oleje.

Smoothie nazeleno

Do smoothie můžete přisypat také hit poslední doby – speciální zelený čaj MatchaTea. MatchaTea pochází z Japonska, ale pro své blahodárné účinky se jeho pití stává velmi oblíbeným také u nás. Obsahuje velké množství antioxidantů, vitaminů, vlákniny a také ojedinělou aminokyselinu L-theanin. MatchaTea může směle konkurovat i kávě, obsahuje totiž teofylin, který má podobné účinky jako kofein. Dobíjí energii, zlepšuje paměť i náladu a udržuje jasnou hlavu, což určitě oceníte.

Jak na to? Při přípravě smoothie nazeleno přisypte 2 g MatchaTea k 6 dílům špenátu, 4 dílům kiwi a 1 dílu limetky. Nakonec přisypte 1 lžičku lněného semínka.

Foto: Matchatea.cz