Těchto 5 druhů zeleniny umí zatočit s váhou

v RECEPTY

Zelenina je bohatá na vitamíny, minerální látky, antioxidanty a vlákninu, která dokáže dobře zasytit a je tak skvělým pomocníkem při hubnutí. Z hlediska udržení štíhlé linie je benefitem zeleniny i nízký obsah kalorií. Která zelenina je nejlepší?

 

Brokolice

Brokolice je bohatá na vlákninu a překvapivý je i obsah bílkovin. Ve 100 gramech syrové brokolice je jich okolo 3 gramů. Vláknina společně s bílkovinou na delší dobu zasytí, proto by brokolice v redukčním jídelníčku neměla chybět. Kromě toho však brokolice obsahuje ještě řadu dalších zajímavých látek. „Při konzumaci jednoho šálku syrové brokolice do těla vpravíte až 41 mg vápníku a 79 mg vitamínu C, který zvyšuje jeho vstřebávání. A jak je známo, vápník podporuje kvalitu kostí,“ říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně center pro výživu a hubnutí NATURHOUSE a dodává, že v brokolici se nachází také vitamín K, který hraje důležitou roli při srážení krve.

Zajímavost: Věděli jste, že brokolice je i zdrojem chromu a koenzymu Q10? Koenzym Q10 se vyskytuje spíše v živočišných potravinách, avšak brokolice či špenát jsou jedněmi z mála druhů zeleniny, kde je podstatně zastoupen.

Špenát

Ačkoliv vám po konzumaci špenátu nevyrostou zázračně svaly, jako tomu je v pohádce o Pepkovi námořníkovi, jeho přínos pro lidské tělo je značný. Špenát obsahuje obrovské množství živin a ochranných látek, zvlášť budete-li ho konzumovat v syrovém stavu. Podle hlavní trenérky fitness pro ženy Contours Markéty Brožové je ideální potravinou hned s několika benefity: „Syrový špenát v sobě má neporušené vazby kyseliny šťavelové v organické podobě, kterou organismus využívá k podpoře střevní peristaltiky. Jeho konzumace snižuje riziko onemocnění srdce a cév zahrnující mozkovou mrtvici a ischemickou srdeční chorobu,“ tvrdí Markéta Brožová.

A už jste četli tohle?  Sladký LETNÍ DOPING: Upečte si dobroty se sezónním ovocem

Zajímavost: Špenát obsahuje nadprůměrné množství vitamínu A, vitamínů skupiny B, vitamínu C a také draslíku, mědi, železa, hořčíku, manganu a vlákniny.

Červená řepa

Červená řepa obsahuje výživné látky, které pomáhají chránit vnitřní orgány, zlepšují srdečně cévní zdraví a jsou prevencí celé řady chorob. Z hlediska hubnutí je řepa prospěšná díky tomu, že výrazně podporuje detoxikační procesy v těle, podporuje funkci jater a čistí krev. „Červená řepa je skvělým způsobem, jak zvýšit přísun vitamínů a vlákniny. Je bohatá na vitamín C, kyselinu listovou, mangan a draslík. Zajímavý je také obsah dusičnanů (nitrátů), díky kterým například běžci či obecně vytrvalostní sportovci mohou pocítit efektivnější okysličení tkání a zlepšený výkon,“ upřesňuje výživová poradkyně Věra Burešová.

Zajímavost: Díky obsahu velkého množství dusnatých látek, jež zvyšují průtok kyslíku mozkem, dokáže červená řepa povzbudit i mozkovou aktivitu. Pojídání řepy tak ocení nejen sportovci, ale i studenti a duševně pracující.

Vyzkoušejte řepové burgery s vlašskými ořechy

Tento velice chutný pokrm se skvěle hodí do redukčního jídelníčku a zároveň nabízí celou řadů zdravotních benefitů. Vlašské ořechy obsahují omega 3 mastné kyseliny, zinek, hořčík, kyselinu listovou a jsou výborným zdrojem vitamínů B1, B6 a E.

A už jste četli tohle?  INSPEKTOŘI ÚŘADUJÍ: Zatrhli fejkové KABANOSY i špatný ČAJ

Ingredience: 100 umletých vlašských ořechů, 500 g předvařené řepy, 2 vejce, 3 stroužky česneku, 1 lžička soli, 1 lžička pepře, petržel či oregano, bazalka, 1 lžička koriandru

Postup: Řepu nastrouhejte najemno. Smíchejte s dalšími ingrediencemi. Vytvarujte menší placičky a pečte v troubě na pečicím papíře na 160 °C přibližně 45–50 minut.

 

Fenyklová bulva

Sladký zeleninový fenykl můžete nakrájet do salátu, dusit i zapékat. Je křehký a voňavý, dietní a přitom chutný! V české kuchyni se však zatím spíše rozkoukává. „Fenyklové bulvy nejsou v české kuchyni tolik populární jako například v Itálii, kde jim v kuchyni věnují zásadní pozornost. Přitom čerstvé fenyklové bulvy naše obchody nabízejí po celou zimu i v předjaří. A za mě je to naprosto špičková zelenina,“ tvrdí trenérka Markéta Brožová. Fenykl je důležitým zdrojem vlákniny, kyseliny listové a draslíku, přičemž vysoký podíl vlákniny pomáhá řešit potíže trávicího traktu, váže toxiny a tukové látky ve střevech, snižuje hladinu cholesterolu a krevních tuků. Za zmínku stojí také vysoký obsah draslíku podporující hospodaření s vodou a funkci buněk, či vitamínu C podporující imunitní systém.

A už jste četli tohle?  Blbuvzdorné pečení: Tuhle BUCHTU zvládnou i CHLAPI amatéři

Zajímavost: Fenykl byl velmi oblíbený už u starých Řeků, kteří ho považovali za všelék.  Využívali ho při trávicích potížích, k léčbě ledvin a jater, a dokonce i jako zbraň proti obezitě.

Zelí

Zelí je výborným zdrojem vitamínu C a vlákniny, přičemž na vlákninu je bohaté zejména bílé zelí. Pokud si však raději pochutnáváte na tom červeném, které má i o něco výraznější chuť než bílé, dostanete do těla hodnotné antokyany, větší množství provitamínu A, draslíku a dvojnásobně železa. Bez ohledu na to, které zelí zvolíte si však můžete být jistí, že vás dokonale zasytí. „Obsahem vody a hojností vlákniny zelí plní a sytí a je skvělým společníkem všech, kdo se snaží redukovat váhu. Kromě toho zelí obsahuje i mangan, který ovlivňuje funkci enzymů a je důležitý i pro správnou funkci nervového systému. Zelná šťáva je skvělou kúrou pro osoby s trávicími problémy či zácpou,“ doplňuje Věra Burešová.

Zajímavost: Věděli jste, že v červeném zelí obsažený selen má široký rozsah terapeutických účinků? Bílé zelí pro změnu obsahuje vyváženě všechny vitamíny B-komplexu, díky čemuž je skvělou potravinou proti stresu.