U ní to VŠECHNO začíná. Tajemství CHUTI, jejího vývoje… a mužských a ženských ROZDÍLŮ

v GASTROLIFESTYLE

Sladká, slaná, kyselá, hořká… bez chuti to nejde. Možná jste to netušili, ale chuť je jediným smyslem, bez něhož se nedá žít. Pokud ji totiž člověk ztratí, přestává jíst, může vyhladovět a zemřít.  Jak to vlastně s lidskou chutí je, odkdy ji začínáme vnímat a jak se v průběhu života mění?

Chuťové pohárky se vyvíjí již v prenatálním období, konkrétně od 4. měsíce. Lidský plod už vnímá, jak chutná plodová voda, dokáže rozeznat slanou, sladkou a hořkou chuť. V plodové vodě převládá chuť sladká, proto novorozencům nejvíc chutná nasládlé mateřské mléko. Chutě se během lidského života mění, to určitě známe všichni. Jiné věci nám chutnaly jako dětem, jiné v těhotenství, v dospělosti.

„Naše chutě jsou ovlivňovány od dětství. Jakým způsobem se stravují rodiče a které chutě v jídelníčku preferují, tomu se učí i jejich potomci. Přesto je možné díky vyváženému jídelníčku potřeby po určitých chutích minimalizovat. V každém věku,“ upřesňuje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Nejvíc chuťových pohárků mají děti, s věkem se pomalu ztrácí. I u zcela zdravých lidí, obvykle kolem šedesátky, se chuťové buňky přestávají obměňovat, což vede k nižší citlivosti. Vědci mají jasno i v tom, že mlsnější jsou muži, kterým šmakuje především hořké a kyselé. Ženy vnímají chutě rozmanitěji a podobně jako děti nejvíc milují chuť sladkou.

A už jste četli tohle?  Český BASKET míří na MS: Jaká je alchymie jejich STRAVOVÁNÍ? Chyba může zavinit i DOPINGOVÝ průšvih

Nepostradatelný smysl

Zatímco bez zraku, čichu, sluchu nebo hmatu se dokážeme v životě obejít, bez chuti se žít nedá. Jak je to možné? Pokud má člověk poškozenou chuť nebo ji v důsledku například vážné nemoci či věku ztrácí, bez lékařské pomoci může vyhladovět a zemřít! Ten, kdo necítí chuť, má potíže i s příjmem jídla. Zdravotní komplikace si můžeme vypěstovat i tím, že si jídlo automaticky doslazujeme, přisolujeme, kořeníme. Dochucováním jednak přebijeme přirozenou chuť dané potraviny a také si zakládáme na nadváhu, vysokou hladinu cukru a cholesterolu v krvi.

Základní šestka

Seznam základních chutí se rozšířil ze čtyř na šest. K chuti sladké, hořké, slané a kyselé přibyla v roce 2000 chuť unami a nejnověji i chuť škrobu. Chuť unami (z japonštiny lahodný) představuje glutamát sodný. Běžně se vyskytuje téměř ve všech potravinách (maso, mléko, zelenina), nejvíc je ho v produktech, které mají výraznou chuť a používají se k dochucování jídel, například sojová, rybí nebo ústřicová omáčka, bujon.

V současné době vědci zkoumají i vnímání chuti mastné – tukové. Chutě detekují jednotlivé oblasti jazyka – hořkou chuť cítíme v zadní části jazyka, kyselé a částečně slané po stranách, slanou chuť vpředu a sladkou chuť na špičce jazyka.

A už jste četli tohle?  Česká GRILOVAČKA v unikátních ČÍSLECH: Co nejvíc MILUJEME a kdo u grilu KRALUJE?

Honí vás mlsná?

Nejznámější a nejčastější jsou chutě na sladké. Ne nadarmo se říká, že nás honí mlsná. Ale pozor. Některé chutě mohou signalizovat, že tělu chybí minerály (draslík, křemík, sodík, vápník). „Při chuti na čokoládu to může být nedostatek hořčíku, zejména během stresového období. Ale není to samozřejmě pravidlo. Zrovna tak nám ale chutě na sladké mohou napovídat, že se stravujeme nesprávně, že náš jídelníček není vyvážený. Toto bývá většinou u žen. Nepociťujeme hlad, zato o to větší máme chutě na sladké. Zrovna tak nám chuť na sladké může způsobit nadbytečná konzumace sladkostí. Divné? Ne, je to proto, že nemáme v rovnováze hladinu cukru a výkyvy pak způsobují další a další chutě na sladké,“ objasňuje nutriční terapeutka.

Chuť na slané může být způsobena nedostatkem soli, nedostatečným příjmem vhodných tekutin, ale i tím, že tělo je už na slanou chuť navyklé a jídlo bez velkého množství soli nám přijde mdlé. Nicméně je důležité si uvědomit, že ani sladké, ani příliš slané tělu zrovna nesvědčí. Když ale budete dodržovat několik rad, můžete se těchto chutí poměrně snadno zbavit: Konzumujte vyváženě a pestře potraviny bohaté na kvalitní bílkoviny, sacharidy, tuky. Vypijte alespoň 1,5–2 l obyčejné vody v průběhu dne. Doplňujte pravidelně ovoce. Jezte hodně zeleniny a vlákniny, hýbejte se a buďte v pohodě.

A už jste četli tohle?  Jak ŠMAKUJE Moravskoslezsko? To ukáže fakt ORIGINÁLNÍ gastrofestival

Vzorový jídelníček na 1 den v rámci vyvážené stravy:

Snídaně: žitný chléb, avokádová pomazánka s tvarohem, cherry rajčata, hrst vlašských ořechů

Svačina: meruňky

Oběd: černá čočka beluga se špenátem, grilovanou cuketou a rajčaty

Svačina: melounové osvěžení (meloun vydlabeme, dužinu nakrájíme a vrátíme zpátky, přidáme borůvky, maliny, mandle a bílý jogurt, můžeme přidat i nerozpustnou vlákninu)

Večeře: krůtí plátek, brokolice zapečená se sýrem, salát z červené řepy