4 potraviny, které vás přes zimu zahřejí zevnitř

v AKTUÁLNĚ

V chladném počasí vás zahřeje nejen teplá bunda, šála a čepice. Zahřívat své tělo můžete i těmi správnými potravinami, které navíc pomáhají v boji proti nachlazení. Jaké potraviny zařadit v zimě do jídelníčku?

Jídlo dodává tělu nejen potřebnou energii, ale při jeho správném výběru dokáže zahřát tělo zevnitř či naopak ochladit. Kromě toho jedení některých potravin umí podpořit imunitu a rychlejší uzdravení, ať už se to týká rýmy, kašle nebo virózy. K tomu však Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně center pro výživu NATURHOUSE dodává, že k vyléčení je zapotřebí také dostatečně odpočívat a nemoc nepřechodit. „Svou imunitu můžete podpořit kvalitním jídlem, doplňky stravy, sportem a pravidelným otužováním, v případě potřeby byste se však měli obrátit na lékaře,“ říká Věra Burešová. Pojďme se však nyní podívat, která jídla by se přes zimu měla pravidelně objevovat na talíři.

  1. Domácí vývary a polévky

Poctivý horký vývar se zeleninou či polévka zahřejí a doporučují se při infekcích horních cest dýchacích. Kromě toho polévka může být jednou z nejlepších možností, jak do těla dostat potřebné živiny. Pokud je totiž člověk nemocný, na jídlo nemá obvykle chuť. Lehká polévka nebo vývar bývá lehce vstřebatelný a pomůže také s hydratací organismu. Věra Burešová doporučuje vyzkoušet recept na petrželovou polévku. „Petržel obsahuje velké množství flavonoidů, které mají silné antioxidační vlastnosti. Důležitý je rovněž obsah vitamínu C, který je extrémně důležitý pro zdravou funkci imunitního systému. Navíc petržel obsahuje také kyselinu listovou a zlepšuje střevní mikroflóru a trávení,“ tvrdí výživová poradkyně.

A už jste četli tohle?  Tak trochu jiná KUCHYNĚ: Kosmopolitní THE BISTRO hostí dílo kosmopolitního fotografa

Petrželová polévka

Ingredience: 0,5 kg petržele, 0,5 l zeleninového vývaru, ½ vaničky měkkého tvarohu, 1 lžička kari, špetka muškátového oříšku, sůl a pepř, opražená slunečnicová, dýňová či lněná semínka na ozdobu

Postup: Petržel nakrájejte na menší kousky a vařte v zeleninovém vývaru nebo lehce osolené vodě do změknutí přibližně 15 minut. Pak vše rozmixujte do jemného krému, přidejte tvaroh, koření, sůl a pepř. Zamíchejte a ještě krátce povařte, aby se chutě spojily. Krémovou polévku servírujte se semínky dle chuti.

 

  1. Ovesná kaše s chilli papričkami

Ovesná kaše je snadná na přípravu a společně s chilli poskytne tělu energii a řadu nutričně hodnotných látek. Chilli papričky mají navíc protizánětlivé účinky, prokrvují tělo a tím pádem i zahřívají. Nachází se v nich mangan, hořčík, draslík a železo. Jsou plné antioxidantů a chrání organismus před působením volných radikálů. Zahřívací funkci však nemají jen chilli papričky, ale i samotné vločky, což potvrzuje Michaela Ryglová, odborná garantka výživy za společnost Bonavita. „Ovesné vločky dodají tělu dostatek energie do celého dne a dokážou i dobře prohřát,“ říká Michaela Ryglová.

A už jste četli tohle?  Jak ŠMAKUJE Moravskoslezsko? To ukáže fakt ORIGINÁLNÍ gastrofestival

Zahřívací kaše s chilli a lyofilizovaným ovocem

Ingredience: 50 g ovesných vloček, 250 ml kokosového mléka, 1 čajová lžička kakaa, 1 čajová lžička medu, špetka chilli, lyofilizované ovoce, arašídové máslo, nesolené a nepražené mandle

Postup: Nejprve v hrnci přiveďte k varu kokosové mléko. Pak přidejte ovesné vločky společně s kakaem a špetkou chilli. Za stálého míchání vařte na nízkém plamenu do zhoustnutí. Nakonec přidejte med a ovesnou kaši podávejte s arašídovým máslem, mandlemi a lyofilizovaným ovocem.

 

  1. Mořské ryby

Mořské ryby jsou součástí středomořského jídelníčku, který je založený na lehké stravě, která je velmi bohatá na vitamíny, minerální látky a esenciální mastné nenasycené kyseliny (omega 6 a omega 3), přičemž tyto kyseliny je důležité jíst ve správném poměru. Mořské ryby jako losos, tuňák, sardinky, makrela a další jsou jejich cenným zdrojem. Benefitem těchto kyselin je mimo jiné to, že působí protizánětlivě a jsou tedy vhodné jako prevence některých nemocí. „V kombinaci s hřejivým zázvorem a sezamovými semínky, které jsou bohaté na železo, zinek, draslík, vitamíny skupiny B a vitamín E mohou zvyšovat obranyschopnost těla,“ tvrdí Věra Burešová.

Losos v sezamové krustě se zeleninovým salátem z klíčků

Ingredience: losos, černý či bílý sezam (černý je zdravější), menší kousek zázvoru, šťáva z citronu, olivový olej, sůl a bílý pepř. Na salát: ledový salát, naklíčené mungo fazolky, čočka nebo hrách, zálivka z olivového oleje a vinného octa

A už jste četli tohle?  Prezident AHR ČR Stárek o STRAVENKOVÉ revoluci: Zlikviduje české hospody?

Postup: Zázvor oloupejte a nasekejte nadrobno. Filety osolte, opepřete a potřete směsí oleje, citronové šťávy a zázvoru. Zakryjte a nechte v lednici krátce marinovat. Z marinovaného lososa setřete marinádu. Každý kousek pak obalte v sezamu a vyrovnejte kůží dolů na pekáček. Dejte do trouby a pečte při teplotě 160 °C asi 30 minut podle výšky filetu. Čerstvý salát smíchejte dle chuti.

 

  1. Hřejivý zázvor

Zázvor posiluje imunitu a je skvělým pomocníkem při boji s kašlem a nachlazením. Díky obsahu látky zvané gingerol, dokáže zvyšovat tělesnou teplotu. „Zázvor obsahuje velké množství antioxidantů, které podporují imunitu a obranyschopnost těla. Navíc má antibakteriální i protizánětlivé účinky. Jak si zázvor připravíte je pak čistě na vašich chutích. Můžete si z něj uvařit zázvorový čaj, přidat ho do oblíbeného ostřejšího jídla nebo si ho připravit jako snídaňové smoothie,“ doporučuje Michaela Ryglová.

Snídaňové smoothie se zázvorem

Ingredience: 2 pomeranče, 2 střední mrkve, cca 1 cm zázvoru, lžíce cereálií Protein fit 20 % Bonavita, kapka citronu

Postup: Oloupejte pomeranče a nakrájejte na kousky. Pak oloupejte a nakrájejte mrkev. Nakrájenou mrkev přidejte k pomerančům. Zázvor oloupejte a nastrouhejte. Přidejte k připravenému ovoci společně s cereáliemi a kapkou citronu. Vše důkladně rozmixujte.

 

Dobrou chuť!