PRŮZKUM mezi hosty: Většina lidí se strachuje o osud oblíbených podniků

v AKTUÁLNĚ

Druhé letošní uzavření restaurací zesílilo obavy Čechů o budoucnost jejich oblíbených gastronomických podniků. O osud restaurací se nyní strachuje 75 % lidí. Oproti tomu pouze 4 % si myslí, že restaurace zvládnou současnou situaci bez potíží. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Up Česká republika mezi více než 500 respondenty.

Další týdny nouzového režimu na podzim znamenaly pro většinu podniků silnější ránu než na jaře. To si uvědomují i restaurační hosté, kdy se o budoucnost svých oblíbených podniků obávají ¾ z nich. Jen 4 % lidí si myslí, že restaurace nebudou mít problémy, a 7 % lidí je to jedno. Zbylých 14 % dotázaných žádnou oblíbenou restauraci nemá.

„Podpora restaurací ze strany státu je dlouhodobě naprosto nedostatečná. Pomáhají naštěstí sami lidé, různé organizace i firmy, které se v gastronomii pohybují,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika. Ta zareagovala na tíživou situaci restaurací opatřením, když se do konce roku vzdala svých provizí v gastrosektoru ve prospěch restaurací. Odpuštění poplatků, které se vztahuje na platby v restauracích skrze eStravenku i papírové stravenky Chèque Déjeuner, platilo do konce kalendářního roku.

A už jste četli tohle?  5 atraktivních míst pro firemní večírek v Praze

Podzim horší jara

Podobné iniciativy jsou nyní ještě důležitější než na jaře. Vážnější situaci restaurací potvrzuje i porovnání výsledků aktuálního průzkumu s průzkumem z konce prvního nouzového stavu na jaře. Problémy restaurací tehdy připouštělo 35 % lidí, nyní už je o nich přesvědčeno 53 % lidí. Zatímco třetina lidí si ještě na jaře myslela, že dobré a kvalitní restaurace situaci i přes drobné problémy zvládnou, dnes je o tomtéž přesvědčeno už jen 22 % lidí.

Slevy a odměny na podporu restaurací

Návrat hostů přímo do restaurací může být přitom problematický, a to nejen s ohledem na různá omezení provozu kvůli koronaviru. Průzkum totiž také ukázal, že 22 % lidí bude do restaurací po jejich otevření chodit méně než dříve. A čtvrtina lidí také v restauracích omezí svou běžnou útratu. Oba tyto trendy jsou přitom nyní silnější než na jaře.

Pomoci by tak restauracím mohly i různé formy věrnostních a slevových programů, které se po vzoru maloobchodu začaly objevovat i v gastronomii. Do největšího z nich pod názvem Up Club je zapojeno přes 10 000 restauračních zařízení a hosté jsou v něm odměňováni za útraty v restauracích. V rámci programu už bylo takto „rozdáno“ více než 16 500 obědů na podporu restaurací.