RADA NEJEN NA VÁNOCE: Jak vyzrát na přejídání za dlouhých zimních večerů?

v GASTROLIFESTYLE

Taky je pro vás sváteční nálada a zimní čas impulsem k pojídání všeho možného? Přinášíme cestu, jak z toho ven. Až se totiž na jaře probudíte ze „zimního spánku“ nebudete se stačit divit, o kolik kilo jste těžší.

Možná jste slyšeli tvrzení, že přibírat v zimě je normální, dokonce snad logické. Naše tělo si pouze dělá rezervy energie do mrazivého období, období strádání. No, žijeme ve 21. století. Dávno si potravu nelovíme a naše tělo to moc dobře ví. Co nám spíš chce naznačit, je, abychom změnili skladbu jídelníčku. „Pochopitelně v letních dnech volíme lehčí, svěžejší jídelníček, kvůli horku nemáme takový hlad. Jenže v zimě se brzy stmívá, do práce vstáváme za tmy, stejně jako se za tmy vracíme domů. Tělo má pocit, že mu chybí energie a hledá ji v jednoduchých sacharidech s cílem rychle energii doplnit,“ tvrdí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Celoročně vše špatně

Máme tendenci naše přibírání škatulkovat a omlouvat ho sezónností. Jenže ono nejde o jarní či podzimní depresi nebo aktuálně přejídání v zimě. Platí pravidla a zároveň chyby, které jsou jednoduše celoroční. Nestaráme se o sebe. O svůj jídelníček, jeho skladbu, neřešíme, co jíme, a jíme nepravidelně. O to víc se následky projevují v zimě, kdy nejsme tolik aktivní.

A už jste četli tohle?  Kdy nám ALTERNATIVNÍ JÍDLO škodí a kdy pomáhá...

Doping povolen

Tělu chybí sluneční paprsky, ze kterých v letních dnech čerpá vitamín D. Ten je hojně diskutován v souvislosti s úbytkem váhy, tuku v těle a zpomalením přibírání. Jeho dalším velkým přínosem je zvýšení hladiny serotoninu – hormonu štěstí. I ten muže hrát roli v chuti na jídlo, ale i reguluje náladu a kvalitu spánku. Proto se v chmurných dnech neostýchejte pro vitamín D vydat do lékárny. „Vitamín D můžete čerpat i přirozenou cestou z potravin. Ideálně z ryb, vaječného žloutku, avokáda, másla a neslazených zakysaných mléčných produktů,“ doplňuje odbornice na výživu.

Potraviny, které zahřejí

V zimě volíme jídelníček, který dodá energii a relativně nás i zahřeje. Jenže tělo jde většinou po potravinách bohatých na tuky a sacharidy, což je opět nežádoucí. Chybu nikdy neuděláte tepelně upravenou zeleninou. Červená řepa, mrkev, celer. Stálicemi mezi potravinami, které hodně zahřejí, přitom mají minimum kalorií, jsou například zázvor, česnek, skořice nebo třeba pepř.

Pitný režim platí i v zimě

Ani v zimě není radno podceňovat pitný režim. Vlastně jste neustále v horku a potíte se. Čelíte suchému teplu z radiátorů, teplému oblečení v několika vrstvách. Díky všem těmto faktorům má tělo tendenci se dehydratovat. „I s tím souvisí přejídání, neboť žízeň si mnohdy zaměňujeme s pocitem hladu či “chutí na něco“. Proto pozor na symptomy dehydratace, jako jsou bolest hlavy, únava až ospalost, závrať či tmavá barva moči,“ upozorňuje odbornice s tím, že v zimě se je zdravé vypít alespoň 1,5 l vody či jemného bylinkového čaje, což tělo parádně „nakopne“.

A už jste četli tohle?  MED bojuje proti BACILŮM i mdlé kuchyni. Jak ho spojit s FLÁKOTOU nebo se salátem?

Spánek je všelék

Kvalitní spánek má velkou moc. Regeneruje tělo, mysl, a to se projeví na kvalitě vašeho zdraví, produktivitě i náladě. Platí opět to, že tělo na deficit odpočinku reaguje vytvářením rezerv do budoucna. A to konkrétně zpomalením metabolismu, které se projeví pomalejším spalováním tuků, tedy v důsledku nulovému úbytku na váze.