Co se děje s naším MOZKEM, když JÍME A PIJEME…

v GASTROLIFESTYLE

Láska prochází žaludkem a stranou při dobrém jídle a pití není ani naše mozkovna. Strava totiž ovlivňuje nejen fyzické zdraví, ale taky psychickou pohodu. A ne nadarmo se říká, že chmury zažene kvalitka na talíři. Co nám dělá s mozkem jídlo a pití? Podívejte se…

 

Chyby, které škodí

Z hlediska výživy lidské psychice nejvíce škodí zvýšená a pravidelná konzumace cukru, alkoholu a kofeinu a nasycené mastné kyseliny i trans mastné kyseliny. „Hladovění, přejídání a striktní omezování určitých základních živin se na našem zdraví negativně podepíší. Stejně jako dlouhé pauzy mezi jídly, nepravidelnost stravování a nejrůznější diety. Takového extrémy ve zdravém životním stylu nemají co dělat,“ vysvětluje odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju Zuzana Douchová, výživová poradkyně a psycholožka.

Pro zdravé fungování psychiky by měl jídelníček obsahovat komplexní sacharidy, esenciální mastné kyseliny, aminokyseliny, vitamíny a minerály, nezapomínejte ani na dostatečný příjem tekutin.

Komplexní sacharidy

Výhradním palivem mozku je cukr – glukóza. „To však neznamená, že fungování mozku podpoříte mlsáním sladkostí. Mozek si vystačí s cukrem, který je obsažený v přirozeně sladkých potravinách, glukóza se nachází v medu či ve vinných hroznech,“ upřesňuje odbornice s tím, že pro správné fungování psychiky, duševní pohodu a mentální výkonnost potřebuje náš mozek stabilní hladinu glukózy v krvi, kterou zajišťují komplexní sacharidy.

A už jste četli tohle?  TRVANLIVÉ jídlo podle NAPOLEONA: Jeho KONZERVAČNÍ trik oživila rodinná firma

Jejich zdrojem jsou celozrnné obiloviny (ovesné vločky, těstoviny, kuskus, rýže, bulgur, jáhly, pohanka, atd.), celozrnné a žitné pečivo, luštěniny (cizrna, fazole, sója, tofu, čočka), brambory, zelenina.

Esenciální mastné kyseliny

Esenciální mastné kyseliny jsou hlavními stavebními prvky mozku a nervových buněk. Naše tělo si je neumí vytvořit samo, proto je nezbytné přijímat je ve stravě. Zdrojem je rybí tuk (mořské ryby), ořechy, semena, rostlinné oleje.

Aminokyseliny

Aminokyseliny jsou základní stavení složkou bílkovin, které mají přímý vliv na vznik hormonů regulující psychiku (serotonin, dopamin, acetylcholin, GABA). Jejich zdrojem jsou vejce, libové maso, ryby, drůbež, luštěniny.

Vitamíny a minerály

Vitamíny a minerály podporují celý proces fungování nervové soustavy. Jejich nedostatek může souviset s psychickými potížemi, jako jsou deprese, podráždění, úzkost, nespavost, ztráta chuti k jídlu nebo motivace, psychózy. Nejdůležitější vitamíny ovlivňující naši psychiku jsou vitamíny skupiny B, vitamin C, hořčík, vápník, selen, zinek, kyselina listová. Jídelníček by měl být bohatý na fazole, ovesné otruby, pomeranče, banány, tofu, avokádo, ořechy, semena, zelenou listovou zeleninu, mléčné výrobky, vejce, mořské ryby, ústřice.

A už jste četli tohle?  Takhle si zajistíte ZDRAVÝ sladký život!

Voda

Voda tvoří asi 80 procent mozku a je základním prvkem pro jeho správné fungování. Už jen mírná dehydratace má velký vliv na psychiku – projevuje se podrážděností, neklidem, slabostí a nepohodou. Výraznější dehydratace způsobuje pokles krevního tlaku, mdloby a v kritických případech může vést k srdečnímu selhání. Nejsou to jen potraviny, bez kterých se lidský mozek neobejde – mozek nemůže fungovat ani bez neustálého přísunu kyslíku.