Netvařte se kysele. FERMENTUJTE!

v GASTROLIFESTYLE/RECEPTY

Kvasit, kvasit, kvasit. Že nakládačky nejsou jedinou zeleninou, kterou můžete ponořit do kyselého nálevu, to už vědí mnozí domácí foodies i profesionální šéfkuchaři. Velkým trendem napříč kulinářským světem je zkrátka fermentovat vše, co přijde pod ruku. Aby se i váš organismus cítil stále dobře naložen, vybrali jsme 7 dostupných potravin, které byste měli zařadit do svého pravidelného jídelníčku.

 Fermentované potraviny dokáží s lidským organismem hotové zázraky. Dobré bakterie zlepšují trávení, posilují imunitu a udržují zdravou hmotnost. Začleňte těchto 7 statečných a nakvašených do svého jídelníčku pro doporučenou denní dávku probiotik.

Kysané zelí

Kysané zelí je skvělé nejen k pečené kachně. Tato fermentovaná klasika dodává do těla zdravou dávku vlákniny a probiotik. Můžete ho koupit v obchodě nebo si vyrobit vlastní. Jen pozor, v obchodě sáhněte po chlazené variantě. Má rozhodně víc vlákniny než jeho konzervovaný kolega.

Kimchi

Kimchi je něco jako korejský bratranec kysaného zelí. Tento kvašený zelný pokrm je dost výrazný svou vůní a na chuť kapku pikantní. Kimchi můžete jíst samotné nebo ho přidat jako tajnou ingredienci do svých oblíbený jídel. Klidně i do burgeru. Je bohaté na vitamin C a karoten. Jak si vyrobit vlastní kimchi? Recept najdete na konci článku.

A už jste četli tohle?  Velikonoční REFRESH: tradiční pečení v NETRADIČNÍ podobě

Kefír

Známý kvašený mléčný nápoj chutná jako jogurt na pití. Kefír je plný vápníku a probiotik. Probiotika v kefíru, stejně jako v jogurtu, pomáhají rozkládat laktózu, takže může být lépe stravitelný i pro lidi s intolerancí laktózy. Kefír je vynikající samotný i jako základ pro letní smoothie.

Kombucha

Kombucha je kvašený nápoj z černého čaje a cukru z různých zdrojů. Může jít o třtinový cukr, ovoce nebo med. Obsahuje kolonii bakterií a kvasinek, která má na svědomí start fermentačního procesu, jakmile přijdou do styku právě s cukrem. Kombucha má stopové množství alkoholu. Ale nebojte, je to dávka tak zanedbatelná, takže nikdo nic nepozná.

Miso

Miso je kvašená pasta vyrobená z ječmene, rýže nebo sójových bobů. Je bohatá na sodík. Obvykle se přidává do polévek, zálivek nebo marinád. Jestli chcete rychle upravit svoji střevní mikroflóru, miso bude ten správný pomocník.

Tempeh

Tempeh je vyroben z přirozeně zkvašených sójových bobů. Je podobný tofu v tom, že je to rostlinný protein vyrobený ze sóji, ale na rozdíl od tofu je kvašený. Má také pevnější strukturu. Je to dobrý zdroj probiotik, a protože obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, je to úplný zdroj vegetariánského proteinu.

A už jste četli tohle?  Český BASKET míří na MS: Jaká je alchymie jejich STRAVOVÁNÍ? Chyba může zavinit i DOPINGOVÝ průšvih

Jogurt

Jogurt a kefír jsou jedinečné mléčné výrobky, protože jsou vysoce dostupné a patří mezi top probiotické potraviny, které mnoho lidí pravidelně konzumuje. Při nákupu jogurtu koukejte na tři věci: Zaprvé že pochází z kozího nebo ovčího mléka, pokud máte potíže s trávením kravského mléka. Zadruhé že je vyroben z mléka zvířat, která byla krmena trávou. Zatřetí že je to produkt z ekologického zemědělství.

Okurky, ředkvičky, kukuřice, ale i sýr a mnoho dalších skvělých věcí. Ponořte se v létě na svých chatách a chalupách do kouzel fermentace a udělejte si bohaté zásoby probiotik v piksle na dlouhé zimní měsíce.

 

Korejská závislost: Salát Kimchi

Ingredience: 1 velká hlávka napa zelí (napa = pekingské nebo také čínské), 1 svazek jarní cibulky, 1 mrkev, ½ bílé ředkve, 60 g soli

Na marinádu: 80 g mořské soli, 2 lžíce chilli papriček nebo 5 lžic hrubě drcených korejských papriček (lze zakoupit už namleté v asijských potravinách), 5 stroužků drceného česneku, 6 cm čerstvého strouhaného zázvoru, 1 lžíce medu, 3 lžíce rybí omáčky, bílý sezam na posypání

Postup:

  1. Zelí rozkrojte podélně na dvě poloviny. Rozdělte jednotlivé listy a vše pokrájejte na kusy o velikosti asi 3 centimetry. Zelí dejte do velké mísy a nasolte. Nechte přes noc odpočívat. Následně zelí důkladně odsolte opakovaným proplachováním. Slanou chuť by mělo mít už jen lehce.
  2. Mrkev nakrájejte na nudličky, cibulku a ředkev na tenká kolečka.
  3. V další míse smíchejte vše na marinádu.
  4. Veškerou zeleninu včetně zelí dobře promíchejte s marinádou. Směsí naplňte uzavíratelné sklenice.
A už jste četli tohle?  MORAVÁCI mají jasno: Které REGIONÁLNÍ POTRAVINY se nově zařadily mezi špičku?

Vlastní kimchi ochutnávejte nejdříve po týdnu, pro výraznější chuť ho nechte odpočívat klidně měsíc.