Jídlo nadupané TESTOSTERONEM: Jak změnit jídelníček, aby se klíčový mužský hormon NEVYTRÁCEL z těla?

v RECEPTY

Možná jste to, pánové, vůbec netušili, ale s přibývajícím věkem se vám z těla vytrácí testosteron. Dobrou zprávou ovšem je, že lze tento proces přibrzdit i přirozenou cestou. Chce to jen přesedlat na zdravější stravu a místo bůčku si dopřávat trošku „chytřejší“ pokrmy – třeba dobroty z avokáda, olivový olej, banány či kakao. RESTmistr přináší několik tipů, jak si udržet mužnost…

Je to nekompromisní, ale bohužel vědecky podložený fakt. Normální hladina testosteronu u zdravých mužů je od 270 do 1070 ng/dl. S postupem věku se ale přirozená hladina testosteronu obvykle snižuje o 1 % až 2 % a k poklesu dochází již od 25 do 30 roku života. Nicméně stále není dokázáno, zda je klíčovým faktorem samotný proces stárnutí, nebo spíše fakt, že starší muži již méně dbají o své zdraví a životosprávu. Udržení hladiny testosteronu je každopádně dobré podpořit celkovým zdravým životním stylem, dostatkem spánku a sexu, sportem, ale také správným jídelníčkem. Které potraviny mohou pomoci?

Avokádo, to se nezdá!

Avokádo je ovoce bohaté na zdravé tuky pro správnou produkci testosteronu. Celých 77 % kalorií avokáda tvoří tuky. Zvýšený příjem zdravých tuků je spjat s tvorbou testosteronu. Navíc avokádo obsahuje nízký obsah polynenasycených a vysoký obsah mononenasycených tuků. Pro váš testosteron výborná kombinace. Avokádo je bohaté na vitamíny rozpustné v tucích. Mnoho z nich je pro tvorbu testosteronu nezbytných. Banán je také dobrým zdrojem vitamínu a antioxidantů, které přispívají k tvorbě testosteronu ve vašem těle.

A už jste četli tohle?  Bylinková MAGIE: Co je dobré mít V KUCHYNI vždy po ruce?

Kakao nebo losos? Obojí správně!

Kakao rovněž podporuje tvorbu testosteronu díky obsahu antioxidantů a minerálů, jako je hořčík, zinek, železo nebo měď a také díky optimálnímu rozložení tuků s nízkým obsahem polynenasycených tuků. Minimálně jednou týdně se vyplatí dát si lososa.  Je totiž plný zdravých tuků obsahujících omega-3 mastné kyseliny i lehce stravitelné a kvalitní bílkoviny. „Především má losos oproti dalším rybám vyšší hladinu vitamínu D a ten, jak víme, je podle lékařských studií jednou z klíčových živin pro zvýšení syntézy testosteronu,“ potvrzuje propagátor zdravého životního stylu David Buchta ze společnosti PRIMULUS.

Olivový zázrak

Olivové oleje jsou jedním z nejlepších tuků pro optimální tvorbu testosteronu. Existuje studie, kde mladí Maročané zvolili extra panenský olej jako svůj hlavní zdroj tuků a jejich hladina testosteronu se zvýšila o 17 %. Olivový olej má výborné rozdělení tuků pro podporu testosteronu (73 % mononenasycených, 14 % nasycených a 13 % polynenasycených mastných kyselin), je bohatý na antioxidanty a působí i protizánětlivě.

Náš tip: Olivový olej má pozitivní vlastnosti na zdraví a díky tomu se stal oblíbeným. Tím se ale bohužel na trhu zvyšuje množství nekvalitních olejů připravovaných za tepla či míchaných s jinými oleji. Vždy při nákupu hledejte kvalitní, extra panenské oleje lisované za studena, v bio kvalitě či od prověřených výrobců.

A už jste četli tohle?  Tak trochu jiná KUCHYNĚ: Kosmopolitní THE BISTRO hostí dílo kosmopolitního fotografa

 

RECEPTY NA TESTOSTERONOVÉ BOMBY

 Avokádová nutela

Suroviny: 1 avokádo, 1 banán, 20 g holandského kakaa, 20 g lískových ořechů

Jak na to: Jako první si rozmixujeme lískové ořechy, mixujeme tak dlouho, dokud nevznikne hmota podobná ořechovému máslu. Když máme hotovo, postupně přidáme banán, avokádo a nakonec kakao. Vše rozmixujeme dohladka.

Tousty plné bílkovin

Suroviny: 4 plátky večerního chleba, 50 g uzeného lososa, 30 g sýru Philadelphia, 10 g nastrouhaného čedaru. Omáčka: 1 lžíce medu, 1 lžíce dijonské hořčice, 1 lžíce olivového oleje

Jak na to: Jako první si připravíme omáčku. Med v tekutém stavu (pokud není, rozpustíme ve vodní lázni), hořčici a olej smícháme dohromady, tak aby vznikla jednotná tekutina. Večerní chlebík si pomažeme čerstvým sýrem, poklademe plátky lososa a posypeme nastrouhaným čedarem. Další chlebík si pomažeme připravenou omáčkou. Tyto dvě části spojíme a pečeme v toustovači po dobu 5 minut.

Náš tip: Před tím, než toust vložíme do toustovače, pomažeme jej v tenké vrstvě máslem. To vytvoří krásnou máslovou krustu.

Lososová miska

Suroviny: 100 g uzeného lososa, ½ avokáda, 3 lžíce teriyaki omáčky, hrst salátů podle libosti, 50 g jasmínové rýže, 1 lžíce sezamových semínek, pepř, olivový olej, šťáva z ¼ limetky

A už jste četli tohle?  BALENÍ jídla v 21. století: Kdy se plasty HODÍ a kdy ŠKODÍ?

Jak na to? Rýži si uvaříme podle návodu na obalu. Avokádo rozkrojíme, zbavíme pecky a nakrájíme na plátky. Salát propláchneme, zakápneme olivovým olejem, osolíme a opepříme. Hotovou rýži si vložíme do misky, vedle naskládáme lososa a pokračujeme se všemi surovinami. Nakonec vše zakápneme limetovou šťávou, teriyaki omáčkou a posypeme sezamovým semínkem.

FOTO PRIMULUS